HomePage
Opsporing Verzocht

Links.

Introductie:

www.svjappenkamp.nl heeft al een aantal interessante links tot stand weten te brengen.
Zo kunt u de site van svjappenkamp vinden via www.startpagina.nl. Met een zoekopdracht 'Tweede Wereldoorlog Azië' komt u op de dochterpagina, die in een groot aantal rubrieken is ingedeeld. In het lijstje in rubriek 'Rechtsherstel' staat SV JAPPENKAMP. Klik hierop en u komt op de startpagina van Stichting Vervolgingsslachtoffers JAPPENKAMP. In andere rubrieken treft u een groot aantal andere websites met betrekking tot WO II in Azië. Klik bijvoorbeeld op Pakan Baroe en u vindt ook op deze website een link met www.svjappenkamp.nl. http://members.iinet.net.au/~vanderkp/ is de website 'Peter’s Page' van de Nederlandse Australiër Peter van der Kuil. Een generatiegenoot die als jongen in de kampen Kramat en Tjideng heeft gezeten. Klik op de Tjideng en u komt op de pagina terecht met een beschrijving over het leven in dit kamp, dat onder leiding stond van een van de beruchtste kampcommandanten lt. Keinichi Sonei. Hij werd in september 1946 als oorlogsmisdadiger berecht door het Oorlogs Tribunaal in Singapore en ter dood veroordeeld.
Peter van de Kuil’s vader was een van de duizenden slachtoffers van de Junyo Maru, het Japanse transportschip met 6500 gevangenen, dat per ongeluk door de Geallieerden werd getorpedeerd, terwijl het op weg was van Batavia naar Sumatra waar de mannen te werk zouden worden gesteld aan de Pakan Baru Railway. Peter heeft een lijst toegevoegd van de 1400 Nederlanders, inclusief zijn vader, die in de golven de dood hebben gevonden. Ruim 90% van de slachtoffers waren KNIL mensen.

Peter ’s Page heeft ook een link met www.svjappenkamp.nl, die op zijn startpagina uitgebreid wordt aangekondigd.
Tenslotte heeft hij vanwege het 400-jarig jubileum van de VOC een interessante historische pagina over de VOC vanuit Australisch perspectief. Kijken dus.

Wie geïnteresseerd is in militaire geschiedenis surft naar http://www.petrowilliamus.co.uk/ van Peter W. Stubbs. Hierin is ook een verhaal opgenomen van Changi (bij Singapore), waar vandaan duizenden krijgsgevangenen op doorreis naar Ban-Pong (Thailand) werden getransporteerd om als dwangarbeiders de beruchte Birma Railway door de jungle aan te leggen (klikken bij Changi Murals).
Wanneer u op Links klikt komt u op een pagina met verschillende gelinkte websites. Als u meer wilt weten over de Birma Railway klik op de 'Three Pagoda Group'.

Communicatie:

Link naar geassocieerde sites

• tweedewereldoorlog-azie.pagina.nl/ - Links
  • Peter’s Page - van Australiër Peter van der Kuil
  • veteranen-online.nl - Van en over Veteranen
  • Centrum45 - Behandeling van en onderzoek naar de gevolgen van georganiseerd geweld
  • De Stichting ICODO - Informatie- en Coördinatieorgaan Dienstverlening Oorlogsgetroffenen
  • Nationale Website Oorlogsmonumenten - Achtergrondinformatie

Documentatiebronnen:

• Bestuursberichten/News from the Board
  • E-mail ons/E-mail us
  • Geschiedenis
  • Interviews met oorlogsgetuigen
  • Informaties, Publicaties
  • Informaties dwangarbeid
  • tweedewereldoorlog.pagina.nl
  • Indisch Informatiepunt (D&E)
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei (D&E)
  • Glowing memorial to Java's prisoners (Engels)

• NIEUW

Omroep Bersama
    Steun hen!

Documentaire over Nederlands-Indisch Verdriet
    Start 2024!
    Indisch Platform 2.0

Het Indisch Platform 2.0 is een overlegcollege van de bij de de Indische Gemeenschap in Nederland aangesloten, autonome belangenverenigingen, organisaties en stichtingen.

klik voor meer informatie

De Indische kwestie uitgelegd

SVJ maakt werk van een rechtvaardige compensatie

Help SVJ zo snel mogelijk te groeien

Breng (nog) een lid aan

Dit is de laatste kans!

Copyright © 2001-2023 Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp (SVJ).
    ABN-AMRO: NL97ABNA 0405995903
    BIC - ABNANL 2A