Rapport aan Tokyo van de Japanse luitenant-generaal Reikichi Tada

Compliment ….. aan landgenoten uit Indië!

Uittreksel uit een verslag van de Japanse luitenant-generaal Reikichi Tada, zoals die dit in 1943 aan zijn regering in Tokyo zond. "Nooit las of hoorde ik een mooier compliment aan het adres van al onze landgenoten die in Indië werkten," aldus de recensist van de "Stichting Koopvaardij Historie van de Oost-Indiën" (2000) ISBN 90.73176.14.X.

De Nederlanders hebben zeer goed voor de Indonesische volken gezorgd.
60 Miljoen Indonesiërs werden geleid door slechts 200 duizend Nederlanders - dat is 300 Indonesiërs op één Nederlander. Dit is geen gewone administratie! De Nederlanders leven voor de inheemschen; zij maken dat zij zichzelf redden kunnen en aan niets gebrek hebben. Met behulp van hun eersteklas wetenschappelijke methoden hebben zij Nederlands-Indië ontwikkeld, de welvaart der bevolking bevorderd en haar voorzien van voedsel, kleeding en onderdak. Het resultaat is dat dit land een paradijs genoemd mag worden.

Een dergelijk bericht, geschreven door onze toenmalige vijand, brengt toch wel wat nuances aan in de afgezaagde berichtgeving in onze pers over uitbuiting en misbruik van de Indonesische bevolking door de Nederlanders.

8 februari 2002
Frits C. Holthuis