november 2002
OCC45: Media hebben beschamend weinig aandacht ...

De vervolgingsslachtoffers van de Japanse bezetter zijn door de Nederlandse samenleving en de Nederlandse regering in het Grote Vergeetboek bijgezet. Theo Corsmit, algemeen secretaris van Oud Cliënten Contact 45 (voorheen ‘Stichting Oorlogsgetroffenen en Verzetsdeelnemers’) reageerde op persoonlijke titel op het gebrek aan nieuwswaarde van de mensen, die in het voormalige Nederlands Indië de bezetting hebben meegemaakt onder Japan als agressor. Het blijft een “ver van ons bedshow”, zoals ook blijkt uit het VPRO programma Voltooid Verleden Tijd (17-11-02), waarin slachtoffers werden opgevoerd van de Nazi periode tot en met Srebrenica.

Maar, wederom, zonder U.

DE MEDIA HEBBEN BESCHAMEND WEINIG AANDACHT GESCHONKEN AAN INDISCHE TEGOEDEN!

Buiten de Indische websites hebben de Media BESCHAMEND weinig aandacht aan de Indische tegoeden geschonken. Weken lang hebben televisie, radio en pers gegonsd van berichten over de Joodse tegoeden. Roof en moord in een veel groter verband (Z.O. Azië) door de Japanners wordt met een kort bericht afgedaan. Het einddoel van de Japanners was :"eliminatie" van de Nederlandse samenleving doormiddel van uithongering en stelselmatig weigeren van medische verzorging met uitroeiing als einddoel! Er is géén verschil met de door de NAZI'S nagestreefde doel. Nederland verzwijgt het haar beoogde belang bij de Marshall Hulp. Toegezegde studies daarover worden naar de toekomst verschoven. Achterstelling wordt in de "vergoeding" niet verdisconteerd. Bij mij wekt dat diepe verbittering.

Th.A.Corsmit, Bergschenhoek