april 2002
Hogere Rechtbank in Japan wijst claims oorlogsslachtoffers af - 5 april 2002

Op één dag kwamen via het Internet uit verschillende bronnen twee persberichten bij ons binnen over de uitkomsten van twee rechtszaken voor het Japanse Hof van Appel in Tokio, die op 27 maart 2002 dienden.

1. Troostmeisjes

De eerste zaak was aangespannen door twee voormalige Troostmeisjes , die indertijd gedwongen werden om zich beschikbaar te stellen voor seksuele diensten aan militairen van het Japanse Keizerlijke leger in China. Zij waren toen 15 en 12 jaar jong. De meisjes werden een maand lang tientallen malen per etmaal misbruikt en verkracht. Wat deze vrouwen hebben moeten meemaken is met geen pen te beschrijven (Inmiddels is een van de twee vrouwen overleden).

Samen eisten de vrouwen US$ 300.750 compensatie, aldus Associated Press. Hun zaak kwam voor het eerst in 1995 voor de Japanse rechtbank in Tokio.

Alhoewel de rechter erkende, dat de vrouwen aan een post - traumatische stress lijden, werd hun claim (wederom) afgewezen. Ook de Japanse regering heeft inmiddels erkend dat er tijdens de oorlog bordelen waren opgezet door het Japanse leger, waarin duizenden meisjes en jonge vrouwen gedwongen waren te werken. Ongetwijfeld gesterkt door de verschillende rechterlijke uitspraken blijft de Japanse regering weigeren deze vrouwen schadeloos te stellen,

De motivatie van de afwijzing van de beroepsrechter was namelijk , dat individuele burgerslachtoffers ‘volgens de internationale wetgeving niet het recht hebben om compensatie te eisen voor oorlogsschade’.

Er is verder geen inzage gegeven in de dossiers van de uitspraak van de rechtbank.

Historici hebben vastgesteld dat zeker 200.000 vrouwen seksuele dwangarbeid voor de Japanners hebben moeten verrichten. Het betrof met name Koreaanse, Chinese en Nederlandse vrouwen. Zoals u zich wellicht kunt herinneren was bij de claimanten ook een Nederlandse, mevrouw O’Herne uit Kamp Ambarawa 6, (Midden - Java). Er lopen nog steeds een aantal beroepsprocedures, aldus het persbericht van Associated Press van 29 maart 2002.

2. Claim 20.000 slachtoffers Japanse Concentratiekampen afgewezen

Op 27 maart diende het beroep van een aantal belangenorganisaties van ex-krijgsgevangenen en burger geïnterneerden tegen de Japanse staat. De Christian Science Monitor van 27 maart meldde, dat een rechtbank in Tokio het verzoek om compensatie van ruim 20.000 militaire en burgerslachtoffers van Japanse concentratiekampen heeft afgewezen. De procedure was door zeven organisaties in Australië, Canada, Engeland en Nieuw Zeeland in 1995 aangespannen namens degenen, die bij hen geregistreerd zijn. De Raad van Beroep in Tokio heeft de afwijzing van een lagere rechtbank van twee jaar geleden bevestigd. De organisaties hebben verklaard in cassatie te gaan bij de Japanse Hoge Raad.

Gezien de uitspraak in de zaak van de troostmeisjes, ziet het er niet naar uit dat de Hoge Raad een andere visie op de zaak van de vervolgingsslachtoffers zal hebben. Een positieve uitspraak wordt dan ook niet verwacht.

Supportgroup