5 mei 2005

Waarom premier Koizumi gelijk heeft
Na twaalf jaar procederen tegen de Japanse staat is het nog niet tot de JES leden doorgedrongen, dat Japan vanaf 1951 gevrijwaard was van herstelbetalingen. Japan heeft dus geen schulden. Ook geen Ereschulden

Maandag j.l. bracht de Japanse premier Koizumi een bliksembezoek aan Premier Balkenende.
De Japanse premier was op een goodwill tournee ter ondersteuning van Japans kandidatuur voor het permanente lidmaatschap van de Veiligheidsraad. Een jarenlange vurig gekoesterde wens.
Evenals in Zuidoost Azië werd de Japanse premier in Nederland echter achtervolgd door het verleden. Als agressor heeft Japan van 1937 tot en met 1945 Zuidoost Azië in zijn greep gehad, inclusief Nederlands Indië, het huidige Indonesië. De oorlogsmisdaden begaan door het Japanse leger en de keizerlijke marine worden nog steeds genegeerd of categorisch ontkend. Een nieuw geschiedenisboek voor de schooljeugd was in China aanleiding voor heftige massademonstraties.

Koizumi’s charme tour werd in Nederland verstoord door de openlijke confrontatie met de eis tot schadevergoeding voor alle verliezen en geleden schade tijdens de Tweede Wereldoorlog door de voorzitter van de Stichting Japanse Ereschulden, Jan van Wagtendonk. De zichtbaar geďrriteerde Koizumi verklaarde, dat een spijtbetuiging op zijn plaats was, maar dat er van schadevergoeding geen sprake kan zijn. Ter onderbouwing verwees Koizumi naar het ook door Nederland getekende en geratificeerde San Fransisco Vredesverdrag 1951. Japan is de Nederlandse oorlogsslachtoffers uit het toenmalige Indië niets verschuldigd.
Twaalf jaar lang had de Stichting Japanse Ereschulden tegen de Japanse staat geprocedeerd. De verklaring van de premier was een herhaling van de gerechtelijke uitspraak. Uw eigen regering heeft het Vredesverdrag met Japan ondertekend. Conform artikel 14 (b) werd Japan gevrijwaard van alle herstelbetalingen. Bovendien had Japan al met de slachtoffers afgerekend conform het Stikker/Yoshida Protocol (1956). Inderdaad heeft Japan toen 10 miljoen dollar uitbetaald, hetgeen neerkwam op 38 Nederlandse guldens. Per persoon kon ca f 400,- worden uitbetaald/

Juridisch heeft Premier Koizumi gelijk. Met het Geallieerde Vredesverdrag met Japan van 1951 werd Japan de verplichting kwijtgescholden tot het doen van herstelbetalingen aan de gedupeerde landen, waaronder Nederland, en hun berooide staatsburgers, waaronder de vervolgingsslachtoffers van de Japanse concentratiekampen. De “waiver” of kwijtingsartikelen zullen dus eerst geannuleerd moeten worden alvorens Japan gedwongen kan worden tot betaling. Daar is echter de onvoorwaardelijke medewerking van de USA voor nodig. Het is betreurenswaardig dat de Stichting Japanse Ereschulden zich dat in 1991 niet had gerealiseerd. Toen had de minister van Buitenlandse Zaken Hans van den Broek de kansen op herstelbetalingen (“ereschulden”) van Japan laten onderzoeken. De conclusie was dat…”er (volkenrechtelijk) geen ruimte bestaat voor het indienen van verdere eisen tot schadevergoeding bij de Japanse regering”.

Het Vredesverdrag was gebaseerd op de toenmalige economische positie van Japan en de geopolitieke situatie van de regio. Met name de opkomende communistische expansie vanuit China en Noord Korea baarde de Verenigde Staten grote zorgen.

Inmiddels is er heel wat veranderd. Japan is de derde economische mogendheid geworden en de geopolitieke situatie van de regio is niet meer bedreigend. Er is dus geen enkele aanleiding meer om de voor Japan zo gunstige voorwaarden eeuwigheidswaarde toe te kennen. Na meer dan een halve eeuw wordt het tijd dat Japan een voorbeeld neemt aan zijn voormalige oorlogsbuddy Duitsland, dat op voorbeeldige wijze gedurende de afgelopen halve eeuw al meer dan 100 miljard aan herstelbetalingen en Wiedergutmachung aan zijn miljoenen slachtoffers heeft uitbetaald.
“Japan kent geen morele waarden”, aldus een Hongkong Chinees en uitbater van een restaurant in de Amsterdamse Damstraat. “Ze zullen gedwongen moeten worden. Uit ethische of morele motieven zullen ze nooit tot herstelbetalingen overgaan.
De afwijzing van de kandidatuur van het lidmaatschap voor de Veiligheidsraad zal groot gezichtverlies betekenen. Dat is het enige waar Japan voor zal zwichten”.

Premier Balkenende heeft zijn Japanse collega vooralsnog geen steun voor de Japanse kandidatuur willen toezeggen.

Lilian Sluijter Algemeen Secretaris,
Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp SVJ
Postbus 9301 – 1180 MC Amstelveen
E mail:info@svjappenkamp.nl

SVJ is in 2001 opgericht door kampers voor kampers Met als doel de NL staat aan te spreken op haar juridische aansprakelijkheid jegens de Vervolgingsslachtoffers van de Japanse concentratiekampen.