Chinezen in Nederland Herdenken 60 jarige Bevrijding van het Fascisme 1945-2005

Op uitnodiging van de Algemene Vereniging van Chinezen in Nederland was SVJ’s algemeen secretaris Lilian Sluijter een van de VIP gasten.
De bijeenkomst stond in het teken van de herdenking van de Zestig Jarige Bevrijding van het wereldfascisme.
Andere gasten waren de consul generaal van de Volksrepubliek China dhr Shiqi Li en de voorzitter van de Wereldfederatie van Chinezen in de Diaspora, Mingjiang Lin, die kersvers uit Peking was.
Voorts waren een aantal Nederlandse veteranen uitgenodigd onder wie twee overlevenden van de Birma Dodenspoorweg. Iedere biels van de beruchte spoorweg van Bangkok naar de grens met India, de Three Pagoda Pass, vertegenwoordigt een dode kameraad. De spoorweg door de jungle was een moordend karwei, dat door duizenden Nederlandse, Britse en Australische krijgsgevangenen werd uitgevoerd. Een lengte van bijna 500 kilometer, met hoogteverschillen van 450 meter. Zonder het tegenwoordig bekende materieel, dat een dergelijk project mogelijk maakt. En vanzelfsprekend zonder ARBO wetgeving. Wie ziek was ging dood door uithongering onder het motto: Wie niet werkt zal niet eten. Of werd gedood. Het is bewonderenswaardig hoe fief deze tachtigers – na 60 jaar - nog in het leven staan.

Birmaveteranen Johan Pichel en Richard Iflé

SVJ’s Lilian Sluijter verbaasde de Chinese gemeenschap met de twee eerste zinnen van het oude volkslied, dat zij na de aanval op Pearl Harbor op 8 december 1941 op de lagere school in Semarang (Java) had geleerd. San Min Shu-i ons volk zijn doel, een vredig land, een vrede op aard.
Degene, die de Nederlandse vertaling had verzorgd had de eerste drie woorden onvertaald gelaten, omdat deze woorden hem volstrekt onbekend waren, Lilian Sluijter deed een beroep op de tolk, die haar speech vertaalde. Maar ook die kende de woorden niet en vermoedde dat ze klassiek chinees waren.

Sluijter wees op het feit, dat twee etnische groepen speciale slachtoffers waren van het Japanse fascisme: de blanke Europeanen en de Chinezen. Niet alleen in China zelf, waar 35 miljoen mensen door de Japanners zijn vermoord, maar ook de Chinezen in de Diaspora. In haar boek The Rape of Nanking, heeft de historica Iris Chang deze genocide op het Chinese volk beschreven. Met de subtitel the Second Holocaust hoopte ze meer internationale erkenning voor de verschrikkingen van de oorlogsmisdaden van het Japanse leger te wekken. Maar dat is niet gelukt, waarom Iris Chang zich vorig jaar van het leven heeft beroofd. De niet erkenning van de genocide op het Chinese volk heeft zij niet kunnen aanvaarden.

Ook de Chinezen in de andere door Japan bezette landen in Zuidoost Azië waren regelmatig het slachtoffer van de Japanse wreedheden. Zo is gedocumenteerd, dat de Japanners in Singapore 70.000 Chinese mannen en jongens aan elkaar gebonden in zee hadden gegooid. Over de positie van de Chinese bevolkingsgroep in het voormalig Nederlands Indië, nu Indonesië, is weinig bekend. Sluijter roept de jonge Chinezen op om daar binnenkort historisch onderzoek naar te doen en onderwerp voor een doctoraalscriptie of een dissertatie te maken.
De wereld wordt helaas wederom geteisterd door een nieuw soort fascisme, waarschuwt de spreekster. Ik hoop voor onze kinderen en kleinkinderen dat we in ieder geval de volgende zestig jaar vrij blijven van fascistoïde dreigingen en dat we kunnen zeggen: San min, Shu-i, het doel van elk volk is een vredig land, een vrede op aard. “Dat wens ik u en ons toe”, aldus eindigde Lilian Sluijter haar toespraak.

Met tussentijds applaus en een langdurig eindapplaus gaf de Chinese gemeenschap blijk van haar instemming. Voorzitter Yeung van de vereniging sprak er zijn bewondering over uit, hoe zeer zij zich in de doelgroep had weten in te leven.

Met een aantal derde generatie jongeren werden afspraken gemaakt om te kijken of er mogelijkheden zijn voor een gezamenlijk herdenkingsproject als symbool voor de bevordering van de participatie van de Chinezen in de Nederlandse samenleving.

Links naast Lilian Slkuijter de Consul van de Volksrepubliek China dhr Li

Copyright © 2001-2004 Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp (SVJ).
ABN-AMRO: 40.59.95.903 POSTBANK: 90.66.851

Site made and maintained by InternetSide