SVJ heeft besloten op 4 mei niet meer mee te doen aan de Nationale Herdenking in de Nieuwe Kerk en op de Dam

Het Bestuur van het
Comité Herdenking 4/5 mei
Rapenburgerstraat 109
1011 VL Amsterdam

3 mei 2006

Geacht Bestuur,

Sinds de oprichting van onze stichting in 2001 hebben wij pogingen in het werk gesteld om als eerste generatie nog in leven zijnde vervolgingsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te worden behandeld door uw Comité. Wij moeten echter tot onze verbijstering en teleurstelling constateren, dat ons dit niet is gelukt.
Vorig jaar heeft ons bestuurslid Paul Horsman, vanaf zijn tiende jaar een aantal jaren gescheiden van zijn moeder en broertjes in diverse jongenskampen op Sumatra, persoonlijk op uw kantoor geweest om de deelnemerskaarten in te ruilen. De reden was, dat uw Comité ons in het verkeerde vak had ingedeeld, niettegenstaande het feit dat wij mensen zijn c.q. vertegenwoordigen, die jarenlang onder omstandigheden hebben verkeerd, die in de internationale Conventies “Crimes against humanity” worden geclassificeerd. Voor uw organisatie doet dat er kennelijk niet toe, aangezien die concentratiekampen niet in Nederland of elders in Europa, maar in Nederlandsch Indië en Zuidoost Azië waren gevestigd. Toen op 5 mei 1945 in Nederland uitbundig de Bevrijding werd gevierd, waren meer dan 100 000 Nederlandse gevangenen, inclusief zo’n zestigduizend kinderen onder de 17 jaar, op weg naar het einde.
Uw Comité vermijdt om er ronduit voor uit te komen, dat de Nederlandse doden in het voormalige Indië er bij de Nationale Dodenherdenking ertoe doen. Jaarlijks worden wij door uw Comité daar op een subversieve wijze mee geconfronteerd door middel van de plaatstoewijzing in de Nieuwe Kerk.
Dat dit toewijzingsbeleid van structurele aard is blijkt wel uit het feit, dat ook onze zusterorganisatie de Stichting Japanse Ereschulden (van begin jaren negentig) op dezelfde wijze wordt behandeld.
Gezien het bovenstaande heeft het bestuur van de Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp besloten niet meer deel te nemen aan de Nationale Dodenherdenking, maar ons te concentreren op de herdenkingen in Den Haag, Bronbeek en Enschede.

Hoogachtend,

Algemeen Secretaris