juli 2005 - Bot woont viering 60 jaar Indonesië bij

NRC Handelsblad. Op 26-jul-05 om 16:26 heeft Elizabeth van Kampen het volgende geschreven:

Rotterdam, 26 juli. Minister Bot (Buitenlandse Zaken, CDA) zal op 17 augustus aanwezig zijn bij de viering van 60 jaar onafhankelijkheid van Indonesië in Jakarta. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt.

Het is voor het eerst dat een lid van de Nederlandse regering de viering bijwoont. Het bijwonen van de Indonesische onafhankelijkheidsviering ligt gevoelig, omdat Nederland en Indonesië verschillende data voor de scheiding tussen beide landen hanteren. Voor Indonesië geldt 17 augustus 1945 als startdatum van de Republik Indonesia, na ruim 350 jaar Nederlandse overheersing. Twee dagen na de Japanse capitulatie riepen de nationalistische leiders Soekarno en Hatta de onafhankelijkheid uit. Nederland erkende dit niet. Pas na twee politionele acties van Nederlandse militairen en moeizame onderhandelingen werd op 27 december 1949 in Amsterdam de officiële onafhankelijkheid getekend.

Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken vindt het kabinet het ,,gepast'' om aanwezig te zijn bij de viering van 60 jaar onafhankelijkheid. Bij eerdere vieringen waren alleen Nederlandse parlementariërs en diplomaten aanwezig. Bot is volgens de woordvoerder vorige week uitgenodigd door zijn Indonesische collega Wirajuda. Vooraf was toen al ,,gesondeerd'' of er aan een eventuele uitnodiging gehoor zou worden gegeven. Of de aanwezigheid van Bot betekent dat Nederland 17 augustus 1945 erkent als onafhankelijkheidsdatum, wil de woordvoerder bevestigen noch ontkennen. ,,Hij is aanwezig, dat is het.''

Het staatsbezoek van koningin Beatrix aan Indonesië in augustus 1995 werd gekleurd door diplomatiek geharrewar over de onafhankelijkheidsdatum. Om Nederlandse veteranen die in de periode 1945-1949 in Indonesië hadden gevochten niet voor het hoofd te stoten, arriveerde de koningin pas op 21 augustus, vier dagen na de viering van 50 jaar onafhankelijkheid. Het kon niet voorkomen dat de kwestie een prominente rol speelde tijdens het bezoek. In haar toespraak bood Beatrix geen excuses voor de politionele acties. Wel benadrukte zij het uitroepen van de onafhankelijkheid door Indonesië in 1945.

Op 15 augustus zijn Bot, premier Balkenende en koningin Beatrix aanwezig bij de herdenking van de Japanse capitulatie bij het Indisch Monument in Den Haag. Met deze capitulatie op 15 augustus 1945 eindigde de Tweede Wereldoorlog in Zuid-Oost-Azië en daarmee voor het gehele koninkrijk.