28 februari 2005

Slag in de Javazee herdacht
Generaals Nederland en Indonesië zij aan zij

Ook in Nieuw Zeeland wordt De Telegraaf gelezen. Ivo Pabbruwe, de secretaris van onze zusterorganisatie EJOS zond ons per e-mail het volgende bericht:

het Ereveld Kembang Kuning in Soerabaja Soerabaja – In Indonesië is zondag 27 februari jl. de Slag in de Javazee herdacht, waarmee Japan in 1942 de weg vrijmaakte voor de invasie van het toenmalige Nederlands-Indië. De plechtigheid op het ereveld Kembang Kuning in Soerabaja werd voor het eerst door een Nederlandse en een Indonesische generaal bijgewoond.
Onder het motto van ‘oude vijanden, nieuwe vrienden’ legden de vanuit ons land overgekomen inspecteur der veteranen, luitenant-generaal Van Baal, en de Indonesische veteranenaanvoerder, majoor-generaal Warsito, kransen bij het Karel Doormanmonument, dat ter nagedachtenis is aan de ruim duizend marinemensen die bij de slag het leven lieten. “Dit is een belangrijk initiatief om te bevestigen dat de banden goed zijn”, zo sprak Van Baal.

Onafhankelijkheid
De Japanse bezetting luidde het begin in van de weg naar onafhankelijkheid voor de Indonesiërs en het einde van het Nederlandse gezag in de gordel van smaragd. Dit jaar is het zestig jaar geleden dat Indonesië na de Japanse capitulatie de onafhankelijkheid uitriep, hetgeen aanzet gaf tot de zogenoemde politionele acties.

Onder de aanwezigen op het ereveld in Soerabaja waren verder Indonesische marine-generaals, Nederlandse expats en Indonesische veteranen die begin jaren zestig tegen Nederlandse troepen in Nieuw-Guinea hadden gevochten.
Opvallende gast was de 86-jarige Boenandir, die als stoker op het Nederlandse vlaggenschip De Ruyter diende. De kruiser was op 27 februari 1942 met 40 andere Nederlandse, Britse, Amerikaanse en Australische marineschepen uitgevaren om de Japanse invasievloot te onderscheppen. “We werden ’s avonds laat getorpedeerd. Onder het pantser werd plots alles pikdonker. Daarna voelde ik de voorsteven van het schip omhooggaan”, herinnert Boenandir zich, die erin slaagde bijtijds bovendeks te komen. “Daar ben ik in een sloep gesprongen en zo van boord geraakt. We hebben twee dagen en twee nachten met onze handen geroeid.” Uiteindelijk viel hij in Japanse handen en belandde in een jappenkamp.

Totale nederlaag
De slag liep uit op een totale nederlaag voor de geallieerden, die werden aangevoerd door de Nederlandse schout-bij-nacht Karel Doorman. De bevelhebber ging met zijn vlaggenschip ten onder. De slag in de Javazee geldt als de grootste zeeslag waaraan Nederland deelnam sinds de tijd van Michiel de Ruyter.

nieuwe MLD monument Tevens werd op het Nederlandse ereveld een monument onthuld voor gevallenen van de Marine Luchtvaartdienst (MLD). Volgens Peter Steenmeijer, directeur van de Oorlogsgravenstichting die de zeven Nederlandse erevelden in Indonesië beheert, zullen de komende tijd mogelijk tientallen stoffelijke overschotten van MLD’ers van openbare begraafplaatsen in Indonesië naar het ereveld in Soerabaja worden overgebracht.

De Telegraaf, 28 februari 2005

Foto's © Oorlogsgravenstichting

Copyright © 2001-2004 Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp (SVJ).
ABN-AMRO: 40.59.95.903 POSTBANK: 90.66.851

Site made and maintained by InternetSide