december 2004 - Compensatie voor onrechtmatige vrijheidsberoving?

In de Telegraaf van 2 december 2004 stond het bericht:
“zwerver eist € 13.000,- aan schadevergoeding voor onrechtmatige vrijheidsberoving.”

Waarvan de op Schiphol zwervende Somaliër precies wordt verdacht en waar hij uiteindelijk voor wordt veroordeeld is op dit moment voor mij niet zo belangrijk.
Wel hoop ik als rechtgeaarde Nederlandse burger dat ook in deze zaak recht zal worden gedaan, en dat de Nederlandse overheid dus compenseert wat zij haar burgers of gasten heeft aangedaan.

Waarom werd ik zo getroffen door dit krantenberichtje?

In Nederland zijn nog steeds tienduizenden Nederlandse staatsburgers, die al 60 jaar wachten op een redelijke compensatie van de Nederlandse overheid voor 3 ½ jaar overleven in Japanse concentratiekampen in het voormalig Nederlands Indië.
Ook dit was onrechtmatige vrijheidsberoving van onschuldige burgers.
Immers, de Nederlandse regering had op 8 december 1941 bijna als eerste de oorlog aan het meedogenloze Japan verklaard en verwachtte van haar burgers dat zij "trouw zouden zijn en op hun posten blijven”, en die daarom ongewild slachtoffer zijn geworden van die oorlogsverklaring. Al die mensen zijn -voorzover zij de hel van de kampen hebben overleefd- naar Nederland moeten vluchten.
De Republiek Indonesia werd gerealiseerd.
Deze overlevenden van de Japanse concentratiekampen hebben niet alleen 3 ½ jaar alle ellende, ziekte, uithongering en mishandeling overleefd, maar zijn -naast het verlies van vele dierbaren- bovendien alles wat zij maar hadden aan bezittingen en vermogen, met hard werken opgebouwd, kwijt geraakt door roof en inbeslagname.
Dit alles is op mysterieuze wijze in het niets verdwenen!
Tot overmaat van ramp heeft de Nederlandse regering met het Vredesverdrag van 1951 tussen de Geallieerden met Japan uitdrukkelijk en bewust haar burgers het recht ontnomen ooit nog een schadevergoeding bij Japan te kunnen indienen.
Immers het Wereld Communisme was sterk in opkomst, ook in Azie.
En Japan moest van de Verenigde Staten de sterke rots in de branding worden tegen dit grote communistische gevaar.
Begrijpelijk, uit wereldpolitiek oogpunt bekeken.
Maar waarom moest dit over de ruggen van de overlevenden van de Japanse concentratiekampen? Waarom heeft de Nederlandse regering niet op zijn minst de aansprakelijkheid aanvaard, zoals zij dat ook heeft gedaan ten opzichte van de Vervolgingsslachtoffers van de Nazi”s?
Andere geallieerde landen hebben dit wel gedaan.

In Nederland wachten nog steeds tienduizenden Nederlandse staatsburgers op een rechtvaardige compensatie. En de tijd dringt! Ik hoop van harte voor de Vervolgingsslachtoffers, die nog steeds wachten: een FAIR deal. Een compensatieregeling, die Finaal, Allesomvattend, Integraal en Rechtvaardig is. En ik hoop ook, en zeker niet minder van harte, dat de zwervende Somaliër van Schiphol recht zal worden gedaan.

Ik wens alle Nederlandse staatsburgers gelukkige feestdagen en een rechtvaardig 2005.

Namens de Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp,
Jan de Jong, voorzitter.