augustus 2004

Geen samenwerking tussen JES en SVJ

Uit verschillende bronnen vernamen wij dat het bestuur van de stichting Japanse Ereschulden (JES) een samenwerking tot stand heeft gebracht met de stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp (SVJ)
JES voorzitter, de heer J. van Wagtendonk, zou deze mededeling tijdens de jaarlijkse donorenvergadering op 25 mei j.l. hebben aangekondigd.
Het bestuur van SVJ stelt er prijs op u mede te delen dat van een samenwerking tussen onze stichtingen tot dusverre geen sprake is.

Zoals bekend, heeft JES, alle rechtzaken tegen de Japanse staat, ook in hoger beroep, verloren. Onlangs werd bekend gemaakt dat ook de cassatie is afgewezen.
Begin jaren negentig, geheel tegen het advies van de minister van Buitenlandse Zaken in, is JES een aantal processen aangegaan tegen de Japanse Staat. Doel van de processen was het alsnog verkrijgen van schadevergoedingen voor alle verliezen alsmede smartengeld voor 3,5 jaar gedwongen verblijf in concentratiekampen.

In navolging van SVJ is JES nu ook voornemens om zich voor schadevergoeding juridisch tot de Nederlandse Staat te wenden. JES kampt echter met het probleem dat zij niet alleen kampslachtoffers als “ lid” hebben geregistreerd, maar ook mensen die niet in Japanse concentratiekampen hebben gezeten, maar wel de Japanse bezettingen, met al zijn verschrikkingen, hebben meegemaakt. Deze situatie is vergelijkbaar met de overlevenden van de Nazi kampen en de andere Nederlanders, die gedurende de Nazi-bezetting niet in kampen hebben gezeten.

Juridisch is het niet haalbaar om een collectieve rechtzaak tegen de Staat der Nederlanden aan te spannen ten behoeve van beide groepen. In het ledenbestand van JES zal dus een splitsing moeten worden aangebracht tussen de kampers en de niet-kampers.

Het bestuur van de Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp is vanzelfsprekend bereid om de groep kampslachtoffers van JES over te nemen. Een belangrijk deel heeft immers al een dubbel lidmaatschap.

Op die manier zou een vorm van samenwerking tussen JES en SVJ gerealiseerd kunnen worden. Voor de niet-kampers zou dan een aparte stichting moeten worden opgericht.

Inlichtingen:
Lilian Sluiter