februari 2003
Bericht van W.H.E. Rasch i.v.m. de overdracht van zijn voorzitterschap.

Beste donateurs, Begin dit jaar heb ik als voorzitter van de stichting SV JAPPENKAMP het voorzitterschap overgedragen aan de Heer Drs. J.A.J.de Jong, tot dan toe de secretaris van onze Stichting. Als nieuwe secretaris is toegetreden Ir. B.Tideman. De functie van penningmeester blijft onveranderd in handen van Ir. J.H.Tulner.

In Maart 2000 heb ik tezamen met dhr.Stolk, het actiecomité C.J.Stolk c.s.opgericht om de geringe compensatie aan de kaak te stellen, die aan onze groep ten opzichte van de Nazi slachtoffers was toegekend.

Mede door het krachtdadige verzet van het actiecomité en ook door de lawine van brieven van Uw hand, waaronder het kabinet en de Tweede Kamer werden bedolven, kon bereikt worden dat het onzalige plan van Mevrouw Borst en het Indisch Platform om het totale bedrag van 250 miljoen gulden voor collectieve doelen aan te wenden, weer van tafel verdween.

Inmiddels had U, medestrijders van het eerste uur, ons al duidelijk gemaakt dat er voldoende steun was om verder te gaan. Om dit een professionele voortgang te kunnen geven, heb ik medio 2001 het actiecomité in de Stichting SVJ laten overgaan.

Na mij drie jaar lang voor de goede zaak van de voormalige Jappenkamp slachtoffers te hebben ingezet, heb ik gemeend er goed aan te doen de voorzittershamer aan een ander over te dragen. Drie jaar op mijn leeftijd staat in een geheel andere verhouding tot de jaren die mij nog gegund zijn, dan toen ik dertig jaren jong was en wellicht nog vijftig jaar te goed had…

Ik kan nu weer de tijd en aandacht aan mijn gezin besteden die het toekomt.

Bovendien is het een goed moment . SVJ staat er goed voor. Het aantal donateurs groeit nog volop en de algehele voorbereiding is inmiddels zó gevorderd, dat wij onderhandelingen en zo nodig een juridische procedure, met een nieuw kabinet kunnen aangaan.

Ik dank mijn medebestuursleden, alle naaste medewerkers, maar ook vooral U, onze donateurs, voor de steun en inzet die aan SVJ onder mijn voorzitterschap werd gegeven.

Ons doel is echter nog niet bereikt ! Ga voort het “evangelie”voor onze zaak te verkondigen. Maak ons bekend onder familie en vrienden. Het is tegenwoordig heel moeilijk de pers te interesseren voor de Indische zaak. Toch komt er binnenkort een artikel in een bekende lokale krant. Over niet al te lange tijd zal onze eerste nieuwsbrief naar alle bij ons geregistreerde donateurs worden toegezonden. Het eerste juridische succes tegen de overheid is inmiddels binnen gehaald. De rechter heeft onlangs bepaald, dat de Minister de inzage van de angstvallig geheim gehouden notulen van de besprekingen tussen VWS en het Indisch Platform betreffende het Indisch rechtsherstel, niet mag weigeren. Eén van onze naaste medewerkers had hiervoor onder begeleiding van SVJ een geding aangespannen.

Inmiddels heeft de rechtbank onze medewerker medegedeeld dat het ministerie van VWS te elfder ure tegen deze uitspraak "beroep heeft ingesteld". Wij zullen U hierover via onze website nader informeren.

Het gaat U allen goed !

W.H.E.Rasch
(oprichter en eerste voorzitter SV JAPPENKAMP)