juni 2002
Zalmnorm voor de Indische gemeenschap.

Bij zijn aanvaarding van het fractievoorzitterschap van de VVD schreef het NRC/Handelsblad over de demissionaire Minister van Financiën Gerrit Zalm: POPULAIRE LIBERAAL MOET ZICH OPNIEUW BEWIJZEN. Zelf zegt Zalm (50) ervan:

“Je moet van goede huize komen om de functie (van Fractievoorzitter) te weigeren, als men een beroep op je doet”. ... Als de VVD deelneemt in het nieuwe kabinet wordt Zalm niet opnieuw minister, maar kiest hij voor de Bolkensteinse variant: als politiek leider van een coalitiepartij de kamerfractie aanvoeren.

Op Financiën schreef Zalm historie door de al jaren heersende begrotingstekorten om te buigen in een overschot....De overschotten werden zoveel mogelijk naar de norm die Zalms naam kreeg (Zalmnorm), aangewend om de staatsschuld te verlagen.

Zalm pakte ook een andere oude kwestie aan:

Het - voorzover in redelijkheid mogelijk in geld – schadeloos stellen van slachtoffers van de holocaust. Voor Zalm een erezaak, die hem vorig jaar (2001) een onderscheiding van de Hebrew University in Jeruzalem opleverde.
(Tot zover het NRC/Handelsblad).

De schadeloosstelling van de vervolgingsslachtoffers van de Jappenkampen was voor Zalm kennelijk geen erezaak. Evenmin als voor zijn eveneens demissionaire collega Minister Borst. En lintjes zijn er ook al niet te halen bij een groep mensen uit een land dat niet meer bestaat. Het lijkt er zelfs op dat, juist omdat ons land van herkomst niet meer bestaat, de situatie tijdens de Japanse bezetting van de blanke en bruine Nederlanders uit Nederlandsch-Indië niet erkend wordt. De Zalmnorm voor deze groep werd slechts € 1.361,34.

Geen schadeloosstelling, maar een Gebaar. Want voor schadeloosstelling moeten we bij de Japanse regering zijn, volgens Wiebenga, de voorzitter van de uitdeelcommissie van Het Gebaar. Wiebenga heeft er kennelijk nooit kennis van genomen, dat organisaties voor de belangen van vervolgingsslachtoffers van de Jappenkampen in de geallieerde landen (inclusief JES) al jaren tevergeefs bij de Japanse regering hebben aangeklopt. En dat uiteindelijk de regeringen van Canada, Groot Britannië, Australië, Nieuw Zeeland en Noorwegen wel zijn overgegaan tot uitbetaling van niet onaanzienlijke bedragen (ook aan de weduwen en wezen van in de kampen overleden slachtoffers).

Kabinet Kok II had geen haast

Maar op vragen van de CDA-fractie antwoordde Minister Borst:
"Kabinet Kok II" ziet geen reden om haast te maken met het betrachten van ruimhartigheid waar het om gaat om oorlogsgetroffenen van de Tweede Wereldoorlog.

Vraag 7 (CDA-fractie lid Marry Visser-van Doorn).
Vindt u het ook betreurenswaardig dat nog steeds groepen oorlogsgetroffenen strijd moeten leveren voor een rechtvaardige behandeling?

Antwoord op vraag 7 (Minister Borst):
Er is naar mijn oordeel geen sprake van onrechtvaardige behandeling van groepen oorlogsgetroffenen.

Het CDA bleef het oneens met de Minister, en zal, zoals Theo Corsmit, secretaris van het Oud Cliënten Contact 45 op de website van OCC45 meldt, dit dossier als een belangrijk onderdeel van het komend regeerakkoord zien!
Het CDA zegt (Corsmit citeert) : "Het is de hoogste tijd dat spijkers met koppen geslagen worden."

Naar aanleiding hiervan heeft dhr Corsmit een brief geschreven aan informateur Jan-Hein Donner, waarin hij nogmaals aandringt op aandacht voor onze kwestie. ‘Rechtsherstel op oorlogsgetroffenen heeft, met uitsluiting van het joodse volksdeel, nog niet plaats gehad’.

Zijn brief is in extenso elders op deze website opgenomen (Klik hier). Wij beschouwen de sympathieke actie van Corsmit en zijn bestuur als een geweldige steun in de rug voor SV JAPPENKAMP, waarbij wij willen opmerken, dat hij en zijn organisatie de enige zijn die uw en onze belangen daadwerkelijk steunt.

juni 2002