11oktober 2001 -
Stichting Japanse Ereschulden verliest Hoger Beroep zaak.

Sinds de oprichting, meer dan tien jaar geleden, heeft de Stichting JES met volledige inzet, gesteund door Nederlandse èn Japanse advocaten, getracht om financiële compensatie van Japan te verkrijgen voor het verblijf in Japanse internering- en krijgsgevangenkampen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Ondanks dat de Japanse rechters oordeelden dat Japan zich schuldig gemaakt heeft aan schending van de mensenrechten t.a.v. de JES aanklagers, verschuilt dit land zich achter het vredesverdrag dat door alle geallieerden in San Francisco ondertekend is en waarbij de deelnemende landen hebben verklaard om nooit meer een financiële claim voor hun onderdanen te zullen indienen.

Alle geallieerde landen, met uitzondering van Nederland, hebben recentelijk hun door Japan geïnterneerde burgers en militaire gevangenen schadeloos gesteld voor de periode, die zij tijdens de Tweede Wereldoorlog in Japanse gevangenschap hebben moeten doormaken.

Reeds in een vroeg stadium hebben deelnemers van JES hun bestuur gewaarschuwd voor een fiasco en haar geadviseerd om de ereschuld niet bij Japan, maar bij de Nederlandse regering aanhangig te maken. Juridisch gezien is het de Nederlandse regering te verwijten dat zij, met de ondertekening van het vredesverdrag, de concentratiekamp slachtoffers zeer ernstig heeft benadeeld.

SV JAPPENKAMP zet zich momenteel in om voor de Japanse concentratiekamp slachtoffers exact dezelfde uitkering te verkrijgen als de Nederlandse regering aan de Joden en de Zigeuners heeft toegekend.
De luttele € 1.361,34 (ƒ 3.000) per overlevende dient te worden verhoogd tot tenminste € 7.714,26 (ƒ17.000) per overlevende, of als deze inmiddels is overleden dient deze uitkering over te gaan op diens rechtsopvolgers i.e. zijn weduwe of haar weduwnaar, respectievelijk de kinderen of pleegkinderen, al of niet zelf kampslachtoffer.

Alle overlevenden van de Jappenkampen, waar ook ter wereld woonachtig, maar ook eerder genoemde erfgenamen van reeds overleden kampslachtoffers, worden hiermede opgeroepen zich gezamenlijk achter de SV JAPPENKAMP te scharen. Zij kunnen dit doen door € 20,42 per te registreren persoon onder vermelding van naam en adres (voor reeds overledenen het correspondentieadres vermelden) op een van de genoemde rekeningen over te maken ten gunste van:
SV JAPPENKAMP, Postbus 278, 3760 AG Soest.

Alleen met de inzet van ons allen, wij die de Jappenkampen wisten te overleven, kunnen wij bereiken dat de Nederlandse regering ons en onze inmiddels overleden dierbaren, met respect en rechtvaardig behandelt!